Dermatologia

Plesňové ochorenia

Mykotické (pliesňové) infekcie kože a nechtov patria medzi najrozšírenejšie kožné ochorenia. Ich vyvolávateľmi sú keratofilné huby (dermatofyty), ktoré majú schopnosť „konzumovať“ keratín kože, nechtov a vlasov a preto môžu aj ľahko napádať tieto štruktúry ľudského tela. Človek sa môže ľahko infikovať hubami pri kontakte s kontaminovanými predmetmi, zvieratami, pôdou alebo priamo od postihnutej kože, nechtov alebo vlasov už infikovanej osoby. Organizmus reaguje na prítomnosť dermatofyta v koži zápalom spojeným so svrbením a následným hojením sa ošupovaním kože. Pri postihnutí nechtov býva nechtová platnička do belavožlta alebo šedožlta sfarbená, bez lesku, zhrubnutá, zdeformovaná, pri chronickom pretrvávaní infekcie dochádza k štiepeniu a rozpadaniu nechtovej platničky na jej voľnom konci.

Zvláštnu skupinu pliesňových ochorení predstavujú infekcie kože, slizníc a nechtov vyvolané kvasinkami (kandidózy). Kvasinky žijú normálne alebo ako saprofyty na koži, v dutine ústnej, v čreve, vo vagíne, ale tiež na rastlinách, ovocí a podobne. Len za určitých podmienok sa pomnožujú a vyvolávajú chorobné stavy. Vhodné podmienky predstavujú teplo, vlhko, zmeny kožného pH, porušenie integrity kože alebo slizníc, poruchy výživy, cukrovka, užívanie antibiotík alebo kortikosteroidov, oslabenie imunity, HIV infekcia a iné. Prejavy kandidózy sú rôzne v závislosti od lokality postihnutia. Spoločným znakom je začervenalá, niekedy až zdurená plocha kože alebo sliznice, lemovaná belavým povlakom, v okolí centrálneho začervenania sa môžu vyskytovať pľuzgieriky s belavým obsahom. Prejavy svrbia, pri intenzívnom zápale až pália.

V kožnej praxi sa veľmi často stretávame s povrchovou hubovou infekciou pityriasis versicolor. Jeho vyvolávateľom je kvasinka rodu Mallasezia. Ochorenie postihuje väčšinou len dospelé osoby so zvýšenou potivosťou a pravdepodobne aj s vrodenou dispozíciou. Prejavuje sa drobnými škvrnami farby bielej kávy, veľkosti od 5 -10 mm, ktoré majú tendenciu postupne splývať do väčších mapovitých ložísk. Prejavy sa na povrchu diskrétne ošupujú. Predilekčne bývajú postihnuté chrbát, ramená a hrudník. V lete sa zdravá koža opáli, ale ložiská postihnuté hubou nie a tak sa choré ložiská stávajú bledšími oproti ostatnej zdravej koži.

Aké sú možnosti liečby mykotických infekcií?

Mykotické ochorenia môžu svojím klinickým obrazom často imitovať iné zápalové kožné ochorenia (napr. psoriasis, impetigo, bakteriálne infekcie, ekzém a iné). Preto prv než pristúpime k liečbe, potvrdzujeme si pôvodcu ochorenia mykologickým vyšetrením, k čomu potrebujeme odobrať materiál z nenaliečených ložísk. Podľa druhu vyvolávateľa a rozsahu postihnutia organizmu pristupujeme k lokálnej, celkovej alebo aj kombinovanej terapii. Dôležitou súčasťou liečby je aj dôsledná dezinfekcia textílií, event. topánok a všetkých predmetov, ktoré prišli do kontaktu s chorými ložiskami.